Szanowni Państwo,
Od 1 września 2025 r. w szkołach podstawowych wprowadzony został nowy przedmiot – „Edukacja zdrowotna”. Jest on realizowany na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. 2025 poz. 378).
Charakter przedmiotu
-
Nowy przedmiot wprowadzony zamiast dotychczasowego WDŻ (Wychowanie do życia w rodzinie).
-
Ma charakter interdyscyplinarny – łączy wiedzę z biologii, psychologii, wychowania fizycznego, edukacji społecznej i zdrowia publicznego.
-
Celem jest kształtowanie kompetencji prozdrowotnych i wspieranie dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego uczniów.
Dlaczego wprowadzono edukację zdrowotną?
Nowy przedmiot powstał w odpowiedzi na współczesne wyzwania wychowawcze i społeczne, takie jak:
-
coraz większa potrzeba dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne dzieci,
-
narastające problemy z uzależnieniami od telefonu i internetu,
-
konieczność wsparcia dzieci w okresie dojrzewania,
-
promowanie zdrowego stylu życia i świadomych wyborów dotyczących odżywiania, aktywności czy relacji z innymi.
Co obejmują zajęcia edukacji zdrowotnej?
W szkole podstawowej treści są dostosowane do wieku uczniów i obejmują m.in.:
-
wartości i postawy prozdrowotne – kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie,
-
zdrowie fizyczne – higiena, sen, odpoczynek, aktywność ruchowa,
-
zdrowe odżywianie – zasady racjonalnej diety, woda zamiast słodkich napojów,
-
zdrowie psychiczne – radzenie sobie ze stresem, emocjami, współpraca w grupie,
-
zdrowie społeczne – dobre relacje z rówieśnikami i rodziną, umiejętność komunikacji,
-
dojrzewanie – rozmowy o zmianach zachodzących w ciele i emocjach w sposób dostosowany do wieku ucznia,
-
profilaktyka uzależnień – zagrożenia związane z internetem, telefonem, substancjami psychoaktywnymi.
Zakres tematyczny (11 działów)
-
Wartości i postawy
-
Zdrowie fizyczne
-
Aktywność fizyczna
-
Odżywianie
-
Zdrowie psychiczne
-
Zdrowie społeczne
-
Dojrzewanie (w szkole podstawowej szczególnie ważne)
-
Zdrowie seksualne
-
Zdrowie środowiskowe
-
Internet i profilaktyka uzależnień
-
System ochrony zdrowia (głównie w szkołach ponadpodstawowych)
Organizacja zajęć
-
Edukacja zdrowotna w szkole podstawowej dotyczy klas IV–VIII, ale z różnym wymiarem zajęć:
-
Klasy IV–VII – zajęcia odbywają się 1 godzina tygodniowo przez cały rok szkolny.
-
Klasa VIII – zajęcia odbywają się 1 godzina tygodniowo, ale tylko do końca stycznia.
-
Rezygnacja z zajęć
-
Edukacja zdrowotna jest przedmiotem nieobowiązkowym.
-
Rodzice mogą złożyć pisemną rezygnację do 25 września danego roku szkolnego.
Kto może prowadzić zajęcia?
Edukację zdrowotną mogą prowadzić m.in.: nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, WDŻ, psychologowie szkolni.
Metody pracy
-
Metody aktywizujące: projekty, debaty, dyskusje, symulacje.
-
Współpraca z lokalnymi instytucjami, kampanie społeczne, projekty międzyprzedmiotowe.
-
Duży nacisk na praktykę i doświadczenie uczniów, nie tylko teorię.
Zachęcamy Rodziców uczniów do zapoznania się z materiałami informacyjnymi na temat nowego przedmiotu (załączniki).
Wszelkie informacje dostępne na stronie:
https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawa-programowa2
Nauczyciel prowadzący zajęcia z edukacji zdrowotnej: Angelika Pasieczna (psycholog)


