Lekcja geografii i historii w terenie na Murakowej Górze
W ramach realizacji kierunków polityki oświatowej państwa, dotyczących propagowania historii i dziedzictwa kulturowego regionu, a także zadań związanych z Tygodniem Przeciwdziałania Przemocy, uczniowie klas 5, 6 i 7 naszej szkoły uczestniczyli w wyjątkowej, terenowej lekcji historii i geografii. Opiekę nad grupą sprawowały wychowawczynie poszczególnych klas.
W piątkowy poranek, 3 października 2025 roku, uczniowie wybrali się na Murakową Górę – miejsce o szczególnym znaczeniu historycznym dla naszej gminy. Wspólnie oddali hołd poległym w czasie I wojny światowej, zatrzymując się przy krzyżu i poznając dzieje walk, które rozegrały się na tych terenach. Następnie, w przyjaznej i integrującej atmosferze, zjedli wspólne drugie śniadanie. Taki moment był doskonałą okazją do budowania relacji opartych na wzajemnym szacunku i współpracy – wartości ważnych szczególnie w kontekście działań profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem przemocy.
Kolejnym etapem wyjścia były zadania geograficzne. Uczniowie, podzieleni na grupy międzyoddziałowe, pracowali z mapą, odczytywali wysokości a później obliczali wysokości względne oraz wyszukiwali charakterystyczne miejsca w okolicy. Dzięki temu rozwijali zarówno umiejętności współpracy, jak i praktyczne kompetencje geograficzne.
Następnie uczestnicy wysłuchali niezwykle ciekawego wykładu dr. Henryka Krawca, nauczyciela z Zakrzówka, który od lat bada wojenne losy naszej gminy i okolic. Wystąpienie, wygłoszone podczas obchodów 650-lecia gminy Strzyżewice, dotyczyło wydarzeń I wojny światowej, walk toczących się na terenach doliny Bystrzycy oraz Murakowej Góry. Na podstawie usłyszanych informacji uczniowie uzupełniali karty pracy zawierające zadania zamknięte, otwarte oraz ćwiczenia z chronologicznego porządkowania wydarzeń historycznych.
Na zakończenie zajęć uczniowie zmierzyli się z krzyżówką pt. „Tropem cmentarza”, która w ciekawy i angażujący sposób pomogła im utrwalić zdobytą wiedzę. Taka forma podsumowania sprzyjała aktywnemu uczeniu się i współpracy w grupie, a jednocześnie była okazją do wspólnej, radosnej zabawy w duchu wzajemnego szacunku i partnerstwa.
Po zakończeniu wszystkich działań uczestnicy wrócili do szkoły zmotywowani, bogatsi o nową wiedzę i doświadczenia.
Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoliła uczniom nie tylko poznać historię swojego regionu, ale także budować pozytywne relacje rówieśnicze, wzmacniając poczucie wspólnoty i postawy oparte na dialogu i współpracy – co stanowi ważny element szkolnych działań w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy.


